Specials | Ritverslag: Heros naar Zweden

Nieuws insturen of sugessties voor een mooie reportage?

redactie@v8power.nl
Whatsapp: 06 27 397 760

Het is Vrijdagmiddag als ik me meld op het dock van Oldenburger Transport op Aalsmeer. Ik heb kort hiervoor de Scania R730 opgehaald bij John vd. Berg. Samen met m`n vriendin hebben we alle spullen ingeladen en de auto afgetankt. Nog een paar laatste instructies mee gekregen en trailer aangepikt. Alleen blijkt dit door een gewijzigde planning de verkeerde te zijn. Dus afkoppelen maar weer en als een speer naar de Thermo King op Aalsmeer. Daar staat de juiste oplegger en dat blijkt nog een bijzonder fraaie in de bedrijfskleuren te zijn! Terug op het dock mogen er 32 europaletten met sinaasappelen in met eindbestemming ; Helsingborg , Zweden. De oranje vitamine bommen hebben al een mooi reisje achter de rug want ze zijn afkomstig uit Valencia , Spanje. Het laden gaat lekker en de sfeer is ondanks de drukte toch wel ff gezellig! Een paar bekenden gezichten vragen zich af wat ik hier nu weer doen en ik vertel dat ik even een ritje tussendoor ga doen. Na een klein uurtje kunnen de trailerdeuren dicht en kan die R730 zich klaar gaan maken.

We hebben een mooi ritje voor de boeg ; we gaan namelijk overland op weg naar Zweden. Door de feestdagen vaart een groot deel van de ferryboten niet en wat er vaart zit helemaal afgeladen natuurlijk. Dus een lekker nachtje zitten. De reis loopt voorspoedig en over het groentespoor de B213 is het weer knipperen naar de nodige bekenden. Paar uur later komen we aan bij het eerste veerbootje van de reis; Puttgarden(D) -> Rødby(DK). Deze doet er zo`n kleine 3 kwartier over dus dan hebben we gelijk weer wat rust op de kaart staan. Als we het bootje afrijden weer vol gas naar Kopenhagen(DK) en door naar het tweede boottochtje van de reis; Helsingør (DK) -> Helsingborg (S). Deze doet er 20min over dus blijven we nu lekker in de auto zitten. Na een klein kwartiertje komen we op de eindbestemming aan. Alleen het opgegeven adresnummer op de CMR lijkt niet te bestaan. Na een kort overleg over de bak met een Soonius chauffeur en het controleren van het adres op zijn CMR blijkt het op een adres te zijn waar hij ook moet lossen. Na een kleine uitleg komen we aan en ga ik me melden aan het loket. We blijken alleen niet de enigste te zijn…

Na een kleine 5 uur mogen we aan het dock. In de tussentijd heb ik me een beetje vermaakt met wat slapen , foto`s maken en een praatje met een paar Hollandse chauffeurs. Na een klein uurtje zijn we leeg en na overleg met de planning ga ik de rust uren op de kaart zetten want het terug laden is niet meer nodig. Ik vind een mooi plekkie na een tip van een Soonius chauffeur en sluit de luiken. Paar uur slaap later en een paar leuke plaatjes op de gevoelige memorycard gaan we beginnen we met de terugtocht. Samen met Ton duiken we de diepe donkere nacht weer in. Ton rijd bij R.de Jong en zit merendeel van het jaar in Italië voor Vd. Kwaak. Omdat dat onderdeel is van de Van Dongen Groep is hij nu even uitgeleend voor Soonius en voor hem dus de totaal andere kant op. Zo met z`n tweetjes de nacht door schiet lekker op en de terugtocht heeft weinig noemenswaardigheden. De Pioneer radio in de R730 heb ik gekoppeld met m`n smartphone en dus dik 20 uur fijne muziek mee wat uiteraard helpt in zo`n donkere nacht. Feit is wel dat het lekker rustig is onderweg. Wel nog even geknipperd naar een paar Hollandse collega`s die nog wel opgaand gingen en zo zie je het maar weer de verse spullen vanuit Holland zijn altijd maar weer onderweg. We komen aan op Haseluhne (D) en gaan ons klaarmaken voor een paar uurtjes slaap en dan het laatste stukje richting huis.

We rijden Holland weer binnen en na een korte stop bij Hovo had ik gepland om te douchen alleen is de toko daar dicht. Dan maar door en bij ’t Harde bij de AC eten we een lekker happie en gaan we daar onder die lekker warme straal gemalen water. Na een klein anderhalf uur komen we aan op Aalsmeer , daar is het inleveren van de papieren en het afkoppelen van die binkentrailer!

Bij thuiskomst op Noordwijk hebben we een dikke 1700 km erbij gezet op de teller van R730. Wat overigens een fijne machine is voor dit soort werk! Wij hebben in ieder geval genoten!